vrijdag 16 februari 2018

Dromen van Freud, intertekstualiteit in het werk van Hans Blumenberg



Citaat: "Last night I dreamed about Freud. What does that mean?" --Stanisław Jerzy Lec

Context: Het citaat staat op pagina 11 van Work on Myth, en het wordt door Blumenberg geprezen als een clever aperçu, een slim inzicht. 

Ik speel dus een beetje vals want de woorden zijn niet echt van Blumenberg. Toch is dit geestigheidje typisch voor zijn werk. Blumenberg verwijst graag en veel naar andere auteurs en dat zijn lang niet altijd filosofen. Zo begint het boek met een passage uit een brief van Kafka aan zijn vriend Max Brod, wordt er geciteerd uit Becketts Endgame, en haalt hij de veelzeggende woorden “hundreds of river names are woven into the text. I think it moves” van James Joyce aan.  Waarom veelzeggend? 

Vanwege de intertekstualiteit.

Ik vond wat dat betreft de teksten van Blumenberg het meest bevredigend om te lezen. Je komt namelijk een universum binnen, de leefwereld van Blumenberg, al wat hij las en wist. Ik hou ervan teksten te lezen door de ogen van anderen. Ik lees vaak liever een bespreking van een boek dan het boek zelf. Door Blumenberg heb ik zin gekregen om het werk van Alsberg en Gehlen te lezen (of stukken daaruit althans, mijn eigen logica trouw blijvend).

Los daarvan. Het citaat deed me lachen. Net zoals in mijn blogje over Hannah Arendt (https://politiekemythepropaganda.blogspot.be/2018/02/humor-in-totalitaire-tijden-over-hannah.html) kies ik waar ik kan voor de mop om mijn punt duidelijk te maken. Wat is het punt hier? Dat men niet teveel belang moet hechten aan de droominterpretaties en theorieën van Freud? Allicht. Maar ook het volgende: Freud was dan misschien niet zo juist bij het beschrijven van van de menselijke psyché, hij was wist wel verdomd veel van cultuur. En dat wist Blumenberg ook. Hij citeert hem meermaals. 34 keer om precies te zijn.

1 opmerking:

  1. Bedankt, Jan. De bijdrage van Willem Styfhals (KU Leuven) aan onze studiedag in Londen op 17 maart zal handelen over Freud en Blumenberg. Droom zoet intussen.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.